KICKS

Utmaningarna

KICKS har ett av Sveriges bredaste sortiment inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Den grundläggande utmaningen för KICKS var att de hade en e-handelslösning som inte matchade deras ambitionsnivå. Efter sju år med samma plattform var det mesta hemmabyggt och skräddarsytt på ett sätt som förhindrade smidiga uppgraderingar av systemen. Den gamla sajten klarade inte trycket på Black Friday och hade stora problem runt jul. Kicks behövde ett effektivt och mer standardiserat system som lätt kunde uppgraderas och anpassas efter kundernas förväntningar. En sajt som var redo för framtiden - unified commerce.

En sajt med hög prestanda var också avgörande för KICKS. De flesta av deras kunder vill ständigt ha ny inspiration och har dåligt med tålamod med långa laddtider - KICKS behövde hastighet och en wow-faktor. 

Lösningarna

Den nya sajten lanserades den första november 2017, och blev en fullständig succé hos kunderna. Avensias ramverk Storefront Nitro och den allra senaste e-handelsteknologin gör sajten blixtsnabb och ger kunderna en fantastisk användarupplevelse. 

Sajten lanserades med en ny grafisk profil och ett nytt koncept - "More of you”. Ett nyckelord i profilen för deras nya varumärke är relationsskapande handel. Målet är att tala till individen snarare än till massorna, genom att använda en Unified Commerce-lösning. Unified Commerce är ett sätt att samla all affärslogik i ett homogent system. Alla kanaler hämtar och skickar information till en central motor. Det innebär att samma information som används i till exempel kassan i en fysisk butik också är tillgänglig för webben. Med en sådan infrastruktur på plats, får man som handlare en 360-graders vy över sina kunder och deras beteende i alla kanaler. Med den typen av kunddata, kan man kommunicera med kunden på kundens villkor både i butik och i e-handeln: man skicka mer personaliserat innehåll och erbjuda varor med mycket större relevans, vilket i sin tur leder till ökad konvertering. Med en sömlös koppling mellan fysisk och digital butik får kunden en enhetlig upplevelse och samma service och hjälp från KICKS, oberoende av kanal. 

KICKS styrka ligger i ett stort butiksnät och ett brett sortiment av produkter. De har öppnat nya flaggskeppsbutiker i Sverige där de erbjuder behandlingar och andra upplevelser.  

KICKS fortsätter att att arbeta nära tillsammans med Avensia, både strategiskt och tekniskt för att ligga i framkant på alla fronter och förbättra användarupplevelsen för kunderna, både på sajten och i butikerna. Det dedikerade utvecklingsteamet på Avensia jobbar med att utveckla det sociala nätverket på sajten, och integrera fler funktioner för inspiration och användargenerat innehåll. 

Self-checkout - betalning med mobilen

2020, ett år av enorma utmaningar för den fysiska handeln, rullade Kicks ut en ny betalningslösning i ett par, utvalda butiker; betalning med mobilen. Betalningslösningen kräver ingen separat app, och ger kunder möjlighet att skippa både köer och kortmaskiner. Kicks skönhetsexperter får mer tid att hjälpa kunderna som behöver deras råd och kunder som har bråttom kan slutföra sitt köp snabbt . Se lösningen i vår video från Kicks butik i Mall of Scandinavia.